sunnuntai 28. helmikuuta 2010

Vierailu Suomessa

Pe-ti 19.-23.2.2010

Perjantaina olin vielä normaalisti töissä. Töiden jälkeen kävelin kiireesti kotiin, söin, kävin pikasuihkussa, vaihdoin vaatteet, löin valmiiksi pakatun matkalaukun kiinni ja lähdin kävelemään asemalle. Hiki meinasi tulla matkalla, kun untuvatakissa käveli plussakelissä. Tiesin, että Suomessa odottaisi kylmä keli, joten sen takia oli pakko laittaa paksu takki. Matkalaukku oli onneksi tosi kevyt, se oli ihan puolityhjä, jotta voisin tuoda Suomesta tavaraa mukana (kevät- ja kesävaatteita). Matka sujui ilman ongelmia, junalla Wieniin, bussilla kentälle. Matkalla olisi ollut hyvä mahdollisuus nukkua, muttei väsyttänyt, joten luin Lonely Planettia :). Lentokentällä olin jo 3 tuntia ennen lentoa. Aika meni kuitenkin hyvin tuliaisia shoppaillessa. Sen lisäksi ehdin vähän evästä haukata ja sitten melkein pääsikin jo koneeseen. Kone oli hieman myöhässä, muttei se paljoa haitannut. Lensin tällä kertaa Austrian Airilla. Ei paljoa eronnut Finnairista, tosin lennolla sai ilmaiseksi viiniä :). Finskihän ei enää Euroopan reittilennoilla tarjoa alkoholia ilmaiseksi. Lentomatka sujui joutuisasti, kun viereen sattui mukava Kosovossa komennolla oleva (ei kuitenkaan rauhanturvaaja) mies, jonka kanssa höpötimme koko matkan. Tunnin myöhästymisestä johtuen kone oli Helsingissä vasta puolen yön aikaan. Tavarat sai ripeästi ja Jonkka oli kentällä vastassa. Ulkona oli valtavasti lunta, kova pakkanen ja jäätävä tuuli. Kentältä ajettiin Keravalle iltapalalle ja nukkumaan. Oli mukava saada tuoretta ruisleipää :).

Seuraavana aamuna heräilimme yhdeksän maissa ja lähdimme ennen puolta päivää ajamaan Kotkaan (muutaman mutkan kautta). Siellä oli tiedossa äipän ja Lempi-tädin 55+60-v. juhlat. Juhlat menivät rattoisasti, ruoka ja juoma oli hyvää, mukava oli nähdä perhettä ja sukulaisia, erityisesti tädin kultaa Mikoa ja kummin kultaa Nikoa. Ja juhlathan jatkuivat melko pitkään… :)

Sunnuntaina kävimme Kotkassa extreme-lenkillä rannassa. Lunta tuli taivaalta kovan tuulen kera ja pakkasta oli riittävästi… Rannassa sai suorastaan välillä kahlata lumessa. Naama meinasi jäätyä. Selvisimme kuitenkin. Söimme vielä porukoilla. Sitten lähdimme Keravaa kohti. Kävimme matkalla vielä Heinlahdessa moikkaamassa Alea, Tanjaa ja Mikoa. Siitä ajoimme Tuusulaan Jonkan porukoille saunomaan ja iltapalalle (lettuja! :)). Ilta meni Keravalla.

Maanantaina sai nukkua pitkään. Kävimme päivällä luistelemassa ja kaupassa. Piti ostaa suklaata ja purkkaa mukaan (Fazerin sinistä ei Itävallasta saa ja purkka on kalliimpaa). Kämpällä tehtiin pizzaa, katseltiin olympialaisia, piti pakkailla ym. Paluumatkaa varten matkalaukku oli jälleen tupaten täynnä.

Tiistaina ei oikeastaan ehtinyt muuta tehdä kuin aamutoimet. Puolen päivän aikaan lähdimme lentokenttää kohti. Jonkka jätti minut sinne ja lähti itse töihin. Lentokentällä piti vähän odotella, kulutin aikaani kaupoissa kiertelemällä vaikken mitään ostanut. Tavaroiden tai minkään muun kanssa ei ollut ongelmia. Lentokin sujui ihan hyvin (vähän se tosin oli taas myöhässä). Lentokentältä pääsin sujuvasti bussiin ja siitä suoraan junaan. Welsissä olin ennen yhdeksää. Purkasin vielä illalla tavaroita ja valmistauduin seuraavaan päivään ja töihin menoon. Welsistä oli muuten viikonlopun aikana lumet kadonneet lähes tyystin ja lämpötila oli selvästi plussan puolella.